Stöd och omsorg
Området stöd och omsorg fokuserar på de målgrupper
av medborgare som behöver service av specifika verksamheter utifrån specifika behov.
Syftet med nyckeltalen inom området är att:
- få kunskap om hur brukare inom individ- och familjeomsorgen ser på det stöd de erhållit av socialtjänsten.
- få kunskap om hur många brukare som kommit ut ivaraktig försörjning efter insats hos socialtjänsten.
- få en överblick av kostnaderna inom individ- och familjeomsorgen
för att kunna jämföra kostnader med liknande kommuner. - ge en samlad bild av vilka kvalitetsaspekter som finns inom LSS grupp och serviceboende som är finansierade av kommunen.
- få kunskap om brukares uppfattning om kvalitet. Frågan om inflytande är av särskild vikt för personer med kognitiva funktionsvariationer.
- få en överblick över kostnaden inom verksamheterna som ger stöd till personer med funktionsnedsättning.
- ge kunskap om kommunens förmåga att planera tillgång till platser i förhållande till behov (det vill säga kunna ge de äldre en plats inom rimlig tid).
- få kunskap om hur väl kommunen säkrar behovet av personalkontinuitet för äldre med behov av omsorg i hemmet.
- ge kunskap om kvalitetsaspekter i kommunen utifrån en uppsättning delnyckeltal - sammantaget ger de en resultatbild av styrkor och svagheter i kvaliteten för kommunens särskilda boenden.
- ta reda på hur de äldre värderar sitt boende och sin hemtjänst.
- få en överblick över kostnaden inom äldreomsorgens verksamheter.
Nedan presenteras resultatet för 2016-2018. För vissa mått finns inte resultat för 2018 ännu utan 2017 är det senaste.
Kvalitetsmått | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|
1. Brukarbedömning individ- och familjeomsorg totalt – förbättrad situation, andel (procent) | Ingen data | 92 | 81 |
2. Ej återaktualiserade personer med försörjningsstöd ett år efter avslutat försörjningsstöd, andel (procent) | Ingen data | 87 | 75 |
3. Väntetid i antal dagar från ansökan till beslut om försörjningsstöd, medelvärde | Ingen data | Ingen data | Ingen data |
4. Kostnad individ- och familjeomsorg, kronor/invånare | 2 408 | 2 814 | Ingen data |
5. Väntetid i antal dagar från beslut till insats avseende boende enligt LSS & 9.9, medelvärde | Ingen data | Ingen data | Ingen data |
6. Kvalitetsaspekter LSS grupp- och serviceboende, andel (procent) av maxpoäng | 90 | 98 | 98 |
7. Brukarbedömning daglig verksamhet LSS – Brukaren får bestämma om saker som är viktiga, andel (procent) | 59 | 67 | 63 |
8. Kostnad funktionsnedsättning totalt (SoL, LSS, SFB), minus ersättning från FK enligt SFB, kronor/invånare | 4 539 | 4 692 | Ingen data |
9. Väntetid i antal dagar från ansökningsdatum till erbjudet inflyttningsdatum till särskilt boende, medelvärde | 49 | 31 | 76 |
10. Personalkontinuitet, antal personal som en hemtjänsttagare möter under 14 dagar, medelvärde | 11 | 11 | 12 |
11. Kvalitetsaspekter särskilt boende äldreomsorg, andel (procent) av maxpoäng | 56 | 67 | 63 |
12. Brukarbedömning särskilt boende äldreomsorg – helhetssyn, andel (procent) | 89 | 69 | 80 |
13. Brukarbedömning hemtjänst äldreomsorg – helhetssyn, andel (procent) | 92 | 93 | 87 |
14. Kostnad äldreomsorg, kronor/invånare 80+ | 213 357 | 226 838 | Ingen data |
För att kunna jämföra resultaten med övriga kommuner som deltar i mätningen har resultaten delats upp i fyra olika grupper: Bästa 25 %, Mittersta 50 %, Sämsta 25 %. Resultaten för Älmhult är enligt nedan.
2016
Grupp "Bästa" på frågorna 4, 6, 8, 10, 12 och 14
Grupp "Mittersta" på frågorna 9 och 13
Grupp "Sämsta" på frågorna 7 och 11
2017
Grupp "Bästa" på frågorna 1, 2, 4, 6, 8 och 10
Grupp "Mittersta" på frågorna 7, 9, 11, 13 och 14
Grupp "Sämsta" på frågan 12
2018
Grupp "Bästa" på frågorna 6 och 10
Grupp "Mittersta" på frågorna 1, 2, 11 och 12
Grupp "Sämsta" på frågorna 7, 9 och 13
Kommentarer:
Jämfört med tidigare år har nöjdheten marginellt sjunkit inom hemtjänsten men liten ökning inom särskilda boenden. Generellt så är nöjdheten i kommunerna högre i hemtjänsten än på särskilda boenden. I Älmhult är 80 procent nöjda på särskilda boenden medan 87 procent inom hemtjänst är nöjda. Väntetiden för plats på särskilt boende i Älmhult har ökat jämfört med mätningen 2017 och är 23 dagar högre än medel.
SCB:s medborgarundersökning mäter den upplevda tryggheten och kommunerna mäter antalet vårdare per brukare i hemtjänst och personaltäthet inom förskola. En hemtjänsttagare som har minst två insatser per dag möter i snitt 12 olika personer under två veckor. Antalet har varit stabilt över åren och innebär att Älmhult tillhör de 25 procent av kommunerna med högst personalkontinuitet.